راهنمای جامع صعود به قله کهار “همراه با گزارش برنامه تاریخ 10/4/1401”

اگر دارید برای صعو به قلل مرتفع و دشواری مثل دماوند،  سبلان، علم کوه و… آماده میشوید لازم است که حتما تجربه صعود به قله های کم ارتفاع تر و ساده تر را داشته باشید تا مطمئن شوید که از نظر جسمانی و دانش فنی و تجربی آمادگی لازم را دارید. قله کهار به ارتفاع 4050 متر از زیباترین قلل البرز است که بادهای تند در قله آن بین کوهنوردان معروف می باشد. زیبایی خاص منطقه کهار هر علاقه مند به طبیعت را مجذوب خود خواهد کرد.

قله کهار در کجا قرار دارد؟

قله کهار در رشته کوه البرز و در کناره های جاده چالوس قرار گرفته است. کهار از سمت شمال غربی مشرف به منطقه طالقان، از سمت شمالی خط الرس شرقی آن مشرف به گردنه عسلک می باشد. این کوه در جهت جنوب غربی به قله ناز و از سمت شمال به ونتار متصل می شود. این قله بر بام روستای کلوان قرار گرفته است. برای رسیدن به منطقه قله کهار ابتدا باید خودمان را به جاده چالوس برسانیم. درجاده چالوس و پس از منطقه پل خواب در سمت چپ ورودی روستای کلوان قرار دارد.

مسیر صعود به این قله چگونه است؟

مسیر معمول صعود به قله کهار از طریق روستای کلوان می باشد. ورودی این روستا در جاده چالوس و پس از ناحیه پل خواب قرار گرفته است. پس از عبور از کوچه باغ های روستا، مسیر مال رو و ابتدای یال اصلی قله در جهت شمال غربی هویدا می گردد. بسته به آمادگی جسمانی و تجهیزاتی که دارید میتوانید این قله را در 1روز یا 2روز صعود کنید. پناهگاه کهار در ارتفاع ۳۲۰۰ متری مکانی مناسب برای شبمانی است. پس از عبور از جانپناه شیب مسیر بیشتر شده و تا یال گرزه نو امتداد می یابد. بعد از عبور از آخرین شیب یک قسمت نسبتا مسطح قرار دارد و پس از طی شیبی دیگر مسیر به قله ختم می شود.

گزارش برنامه صعود به قله کهار در تاریخ1401/4/10

بهتر است قبل از برنامه ریزی و صعود به هر قله تعدادی گزارش از افراد و گروه های دیگر که این برنامه را اجرا کرده اند بخوانید تا برای چالش های خاص آن برنامه آماده باشید.

ما گروه کوهنوردی کوهساران بعد از جمع شدن حدود 30نفر از بچه ها طبق برنامه قبلی ساعت 4:15 از مقابل دانشگاه صنعتی  امیر کبیر حرکت کردیم و تا ساعت 6:45 به روستای کلوان رسیدیم، در ابتدای ورودی روستا اتوبوس را نگه میدارند و اگرمیخواهید جلوتر بروید مبلغی را باید بابت ورودی پرداخت کنید.

ما در ابتدای روستا پیاده شدیم و همانجا معارفه داشتیم و گرم کردیم و راه افتادیم، مقدار کمی از مسیر از بین خونه های با بافت قدیمی و روستایی میکذرد و تا قبل از شروع مسیر خاکی و کوه میتوانید از مسجد برای دستشویی استفاده کنید.

ساعت 7:20 توقف کردیم تا با نمای زیبای روستا در بین رشته کوه های البرز و درختان سبز و رودخانه ای که از بین روستا میگذشت صبحانه خود را صرف کنیم.

صبحانه مناسب کوهنوردی

به عنوان یک قاعده کلی هیچ گاه بدون صبحانه کوهنوردی را شروع نکنید. شروع بدون صبحانه عواقبی دارد که اصلا خوشایند نیست. از ساده ترین عوارض این حرکت عدم شروع درست چربی سوزی به دلیل کمبود قند بدن است. چربی سوزی نادرست باعث میشود به سرعت اصطلاحا به “دیوار” برخورد کنید و بدنتان به درستی عمل نکند.

در دنیای ایده آل ، ما باید در هر ساعت حدود ۷۰-۸۰ گرم کربوهیدرات بخوریم تا کالری صرف شده در بدن در حین صعود را جایگزین کنیم. اما دنیای کوهنوردی و آلپینیسم با دنیای ایده آل تفاوت دارد. برای کوهنوردان جایگزین کردن این میزان کالری شاید حتی غیر ممکن باشد. متخصصین می گویند در فعالیت های بیشتر از ۵-۶ ساعت باید در هر ساعت سعی کنید که حداقل ۵۰% کالری صرف شده در بدن را جایگزین نمایید.

 اگر فاصله محل کوهنوردی تا منزل بیش از یکی دو ساعت است، یک صبحانه کامل میل کنید. می توانید صبحانه تان را شب قبل آماده کنید تا صبح باعث عجله نشود. زمان کافی برای سبک شدن معده یکی دو ساعت خواهد بود. در این صورت در زمان شروع برنامه انرژی کافی خواهید داشت. اگر بلافاصله پس از صبحانه قصد شروع برنامه کوهنوردی را دارید، یک صبحانه سبک میل کنید. چند عدد خرما و بیسکوییت و یک لیوان چای یا قهوه می تواند خوب باشد.

بعد از صرف صبحانه ساعت 7:45 راه افتادیم و ساعت 8:35 به اولین چشمه رسیدیم، برای جلوگیری از گرما زدگی کلاه، شال، اسکارف و هرآنچه که برروی سر خود داشتیم با آب خنک چشمه خیس کردیم، بطری های خود را پر از آب کردیم و حرکت کردیم و تا ساعت 10 به جانپناه رسیدیم و در بین راه در مجموع 10 دقیقه برای استراحت توقف کوتاهی کردیم.

شرایط جانپناه قله کهار

در کنار جانپناه یک چشمه پر آب و خنک دیگر وجود دارد و زمین مسطح و کم باد کنار جانپناه محل خوبی برای کمپ و شب مانی است اما حواستان باشد که خود جانپناه کوچک است و نمیتوانید روی ماندن در جانپناه حساب باز کنید و حتما برای شب مانی باید با خود چادر، کیسه خواب و زیر انداز مناسب داشته باشید.

بعد از استراحت ساعت 10:35 به سمت قله راه افتادیم، در بین راه یکبار 10دقیقه و یکبار 15دقیقه استراحت کردیم تا درنایت ساعت13:15روی قله بودیم.

به هیچ عنوان بدون کفش مناسب کوهنوردی و باتوم به این قله صعود نکنید چرا که در بخش هایی از مسیر شیب زیاد و در تابستان، تیکه ای از مسیر باید از روی برف و یخ عبور کنید، جدای از این موارد همانطور که بالاتر گفتم این قله به بادهای بسیار شدیدش معروف است و اگر باتوم و کفش مناسب نداشته باشید بارها زمین میخورید واحتمال سقوط و آسیب جدی در قله وجود دارد.

میتوانید با برنامه ریزی قبلی و بررسی مناسب مسیر در صورتی که شرایط جوی مناسب بود، از روی این قله راهی قله ناز شوید و از مسیری دیگر فرود بیاید.

بعد از 45 دقیقه استراحت، عکاسی و خوردن کمی خوراکی برای بازیابی انرژی برگشتیم و ساعت 15:45 در جانپناه بودیم.

از آنجایی که هوا روشن بود و تا تاریکی فرصت زیاد داشتیم در جانپناه برای صرف ناهار و استراحت توقف نسبتا طولانی داشتیم و ساعت 17:30  به سمت پایین حرکت کردیم.

ساعت 19:45 به روستا رسیدیم و این برنامه را هم با کلی خاطرات خوب، دوستان و تجربیات جدید به پایان رساندیم.

اگر تجربه کوهنوردی یا شبمانی ندارید ابتدا این برنامه ها را با گروه ها  و باشگاه های کوهوردی شرکت کنید و به مرور زمان در دوره های آموزشی فدراسیون کوهنوردی نیز شرکت کنید.

اگر به کوهنوردی، دویدن، طبیعت گردی و سفر علاقه مند هستید گروه کوهنوردی کوهساران برنامه های متنوعی برگزار میکند، همچنین تمامی کلاس ها و دوره های آموزشی که جهت شرکت در برنامه ها لازم دارید نیز برگزار میکند، اگر تازه کوهنوردی و طبیعت گردی را آغاز کردید و تجهیزاتی مانند چادر یا کوله هم ندارید نگران نباشید لازم نیست خیلی هزینه کنید چون ما برای برنامه های خودمان این تجهیزات را نیز در اختیارتان قرار میدهیم، برای اطلاع از برنامه های آینده یا خواندنگزارش برنامه های اجرا شده و همینطور استفاده از مطالب آموزشی و کاربردی کافیست ما را در اینستاگرام یا تلگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.