طبق برنامه راس ساعت 4 همه بچه ها در میدان سربند (میدان مجسمه) جمع شدند، همه به موقع رسیدند، در این برنامه 18 نفر حضور داشتند، گرم کردن در میدان سربند توسط یکی از بچه ها انجام شد.

پس از گرم کردن ساعت 4:20 به سمت پناهگاه شیرپلا حرکت کردیم. مسیر حرکت بسیار چشم نواز و زیبا بود و تماما پاکوب بود، پس از طی 45 دقیقه به پل چوبی رسیدیم، پس از گذر از پل چوبی، مسیر سمت چپ را ادامه دادیم تا به طناب های قبل از شیرپلا رسیدیم، از اينجا به بعد مسير محصور بين کوه در سمت چپ و ميله ها و طناب های حمايت در سمت راست روبه پرتگاه و رودخانه نصب شده بود.

در جاهايی از مسيرهم نردبان نصب شده است. مسیر طناب ها را در پیش گرفتیم تا آبشار دوقلو و شیرپلا نمایان شد، بنابر پیشنهاد سرپرست در طول مسیر از طناب استفاده نکردیم و باتوم ها را نیز جمع کردیم، نزدیک طلوع آفتاب به شیر پلا رسیدیم، در آنجا  حدود 20 دقیقه استراحت کردیم و صبحانه خوردیم و بطری هایمان را از آب پر کردیم. (ارتفاع میدان سربند 1800 متر و ارتفاع پناهگاه شیرپلا ۲۷۵۰ متر است.).

پس از آن، کوله ها و باتوم ها را تنظیم کردیم و به سمت جانپناه امیری به راه افتادیم ( ارتفاع جانپناه ۳۴۵۰ متر)؛ حدود ساعت 9 به جانپناه رسیدیم. در قسمت پایین جانپناه، چشمه آبی بود و از آنجا که تا قله دیگر به آب دسترسی نداشتیم، همه بطری های خالی مان را آب کردیم، تنقلات خوردیم و به سمت قله به راه افتادیم. پس از طی مسافتی کوتاه، سرپرستان برنامه اعلام کردند، حرکت تا قله، با سرعت زیاد انجام خواهد شد و هرکس با توجه به توانایی و قدرت بدنی میتواند از بقیه سبقت بگیرد و نیازی نیست در یک خط حرکت کنیم (برخلاف روال قبل)، در این میان بچه ها به دو گروه تقسیم شدند کسانی که سرعت بالاتری داشتند در یک گروه و جلوتر به راه خود ادامه دادند و کسانی که سرعت کمتری داشتند با فاصله کمی از گروه اول حرکت کردند.

 شیب مسیر بسیار تند بود و کوله ها بسیار سنگین بود، بچه ها حسابی خسته شده بودند اما با تشویق سرپرست و انگیره صعود به قله دماوند، تمام تلاش خود را برای رسیدن به قله به کار گرفتند. در این مسیر یک بار استراحت کوتاهی کردیم، در حد خوردن آب و تنقلات و پس از آن به مسیر خود ادامه دادیم، ساعت 11 به قله توچال رسیدیم (ارتفاع قله توچال 3962 متر)، پس از رسیدن به قله ، بعضی از بچه ها از خستگی زیاد، دراز کشیدن و استراحت کردند، پس از آن برای نصب چادرها دست به کار شدیم، تعدادی از بجه ها پس از کمی استراحت، برای استفاده از سرویس بهداشتی به سمت ایستگاه 7 رفتند و تعدادی هم به استراحت پرداختند و ناهار خوردند.

بعد از آن با توجه به اعلام قبلی و اطلاع رسانی های انجام شده، مطالب آموزشی توسط هریک از بچه ها به صورت عملی به بقیه اعضا آموزش داده شد. از جمله اصول گام برداری، تجهیزات ضروری هر کوهنورد، نحوه بستن کوله، ارتفاع زدگی، گرما زدگی ، تغذیه، تنظیم باتوم  و … . پس از آن، بچه ها به گرفتن عکس و دیدن تهران مشغول شدند.

 شام را خوردیم و ساعت 22 خوابیدیم. بنابر اعلام سرپرست، صبح راس ساعت 5 همه باید آماده با چادر جمع شده و کوله به دوش به سمت پایین حرکت می کردیم.  صبح پس از جمع کردن وسایل، گرم کردیم و راس ساعت 5:30 به سمت پایین حرکت کردیم.

 قسمت انتهایی مسیر برگشت متفاوت از مسیر رفت بود و از قسمت سنگی عبور نکردیم و از مسیر دیگری که بسیار سرسبز و زیبا بود، به سمت پایین  حرکت کردیم. در قسمتی از مسیر به سنگی بسیار بزرگ که جملاتی فرانسوی بر روی آن حک شده بود، رسیدیم که مربوط به سال 1295 بود و تعدادی از فرانسوی ها برای رسیدن به شمال از این مسیر می گذشتند که بدلیل وبا جان خود را از دست داده بودند و در همانجا به خاک سپرده شده بودند. ساعت 11 به میدان سربند رسیدیم و پس از سرد کردن، به خانه برگشتیم.

به امید دیدار همه شما عزیزان در برنامه های کوهساران
سرپرست برنامه: صداقتی و رضایی
نویسنده گزارش: راضیه صالحی
تاریخ برگزاری: 13و14مرداد1401

عضویت در خبر نامه

از چه برنامه هایی با خبر شوید؟

آیا می خواهید از انتشار مطالب زیر هم باخبر شوید؟

از چه طریقی با خبر شوید؟

1 + 12 =