انتخاب کتونی مناسب برای دویدن و ورزش اهمیت زیادی دارد چرا که اگر کتونی شما مناسب با فرم پای شما نباشد احتمال آسیب دیدگی هایی همچون پیچ خوردگی مچ پا، زانو درد، تاول و حتی افتادن ناخن ها در ورزش بسیار بالا می رود؛ همچنین ممکن است مشکلاتی از قبیل صافی کف پا یا زانو پرانتزی داشته باشید که اگر کتونی مخصوص نپوشید باعث می شود تا وضع پایتان بدتر شود.

انواع کتونی رانینگ براساس کاربرد و نحوه استفاده:

طراحی و تکنولوژی هر کتونی بر اساس اینکه تمرین دو استقامت می کنید یا دو سرعت و یا برای مسابقه کتونی میخواهید، متفاوت هستند.

همچنین باید حواستان باشد که هر کتونی برای دویدن در محیط و شرایط مخصوصی تولید شده است و اگر کتونی شما که برای محیطی که در آن تمرین می کنید، طراحی نشده باشد؛ علاوه بر آسیبی که به پای خود میزنید, عمر کتونی شما نیز کوتاه تر خواهد بود.

پس هنگام خرید کتونی حتما به موارد زیر توجه کنید:

1) کتونی مناسب تمرین دو استقامت، تمرین دو سرعت و یا مسابقه است.

2) کتونی مناسب دویدن در سالن، آسفالت یا تریل است.

کتونی هایی که برای دویدن در تریل یعنی اسکای رانینگ، تریل رانینگ، کوهنوردی و طبیعت گردی هستند، دارای تکنولوژی خاصی براساس فرم پا نیستند و تنها تفاوت آن ها در جنس رویه، جنس زیره و طراحی ظاهری آن هاست.

اما کتونی های مخصوص سالن و آسفالت دارای فناوری های خاصی هستند که بر اساس اصول پزشکی طراحی شده اند تا از پای شما در حالات مختلف کاملا محافظت کنند و تا جای ممکن حتی مشکلاتی مثل صافی کف پا و زانو ضربدری را نیز درمان می کنند.

انواع فرم پا:

حالت زانو، کف پا و اندازه پنجه عواملی هستند که در انتخاب کتونی راحت و مناسب پا بسیار اهمیت دارند.

1) حالت های زانو:

– زانو پرانتزی:
در این حالت وزن بدن به سمت داخل پاها می افتد و درنتیجه به سمت داخل کف پا فشار بیشتری می آید.

– زانو معمولی

– زانو ضربدری:
در این حالت وزن بدن به سمت خارج پاها می افتد و درنتیجه به سمت خارج کف پا فشار بیشتری می آید.

2) حالت های کف پا:

– کف پا صاف:
کف پای صاف باعث گردش مچ پا به سمت داخل (پرونیشن) می شود.

– کف پا معمولی

– کف پا با قوس زیاد:
قوس زیاد کف پا سبب گردش مچ  پا به سمت خارج می شود.

3) اندازه پنجه:

– پنجه پهن
– پنجه نرمال
– پنجه کوچک

چگونه کتونی مناسب فرم پای خود را تشخیص دهیم؟

برای اینکه تشخیص بدهید کتونی شما باید دارای چه تکنولوژی هایی باشد نیاز نیست که پزشک باشید و حالت کف پا یا زانو خود را به خوبی تشخیص دهید؛ بلکه تنها کافی است به یک کفش یا کتونی که مدت طولانی از آن استفاده کرده اید نگاه کنید و ببینید که زیره آن حالت عادی دارد یا به طرف خاصی متمایل شده است یا سمت خاصی از آن بیشتر ساییده شده است.

1) به سمت داخل متمایل شود:

در این حالت باید از کتونی های استفاده کنید که درای لایه dynamic duo max در برند اسیکس و یا لایه guiderail در برند بروکس هستند.

در حالت های زیر پای شما به سمت داخل متمایل می شود:

– زانو ضربدری و کف پای معمولی

– زانوی ضربردی و کف پای صاف

– زانوی معمولی و کف پای صاف

2) به سمت خارج متمایل شود:

در این حالت باید از کتونی هایی استفاده کنید که دارای هیچ لایه مخصوصی در زیره نیستند و تنها درصورتی که حالت زانو شما معمولی است اما قوس کف پای شما زیاد است بهتر است از کتونی های دارای لایه guiderail در زیره استفاده کنید و یا مدل Gel-nimbus از برند اسیکس(asics) را بپوشید.

در حالت های زیر پای شما به سمت خارج متمایل می شود:

– زانو پرانتزی و کف پا معمولی

– زانو پرانتزی و قوس کف پا زیاد

– زانو معمولی و قوس کف پا زیاد

لایه guaidrail در برند BROOKS

3) حالت عادی داشته باشد:

در این حالت باید از کتونی هایی استفاده کنید که دارای هیچ لایه مخصوصی در زیره نیستند.

در حالت های زیر پای شما به هیچ سمتی متمایل نمی شود:

– زانو معمولی و کف پای معمولی

– زانو پرانتزی و کف پای صاف

– زانو ضربدری و قوس کف پا زیاد

انتخاب کتونی متناسب با حالت پنجه:

بعد از اینکه متوجه شدید که بر اساس حالت زانو و کف پا چه مدل کتونی باید بپوشید وقت آن است که پنجه پا را مورد بررسی قرار دهیم.

برخی از برند های خوب مثل برند آمریکایی بروکس(brooks) یا برند فرانسوی (hoka)؛ در هر سایزی برای پنجه پا نیز سایز بندی دارند.

کتونی های برند BROOKS

کتونی برند HOKA

در صورتی که پنجه پا شما پهن است و یا درکنار انگشت شصت پا دارای هالوکس والگوس هستید باید کتونی های دارای پنجه پهن بپوشید تا در هنگام دویدن از تاول انگشتان و افتادن ناخن پا جلوگیری کنید و همچنین هالوکس والگوس را تشدید نکنید.

بنابراین برای تشخیص بهترین کتونی ابتدا باید ببینید که در چه محیط و شرایطی میخواهید بدوید و سپس ببینید که برای تمرین میخواهید و یا مسابقه.

در مرحله بعد بر اساس حالت زانو یا کف پای خود ببینید که کتونی شما باید دارای چه تکنولوژی باشد و اگر پنجه شما پهن است باید کتونی پنجه پهن بپوشید.

اگر در پایان همچنان نتوانستید کتونی مناسب خود را پیدا کنید و یا سوالی دارید می توانید کامنت بگذارید تا راهنماییتان کنیم.

عضویت در خبر نامه

از چه برنامه هایی با خبر شوید؟

آیا می خواهید از انتشار مطالب زیر هم باخبر شوید؟

از چه طریقی با خبر شوید؟

13 + 6 =