حوالی ساعت سه ظهر همگی جلوی درب ولیعصر دانشگاه جمع شدیم و پس از جابه‌­جایی وسایل اعم از چادرها و تلسکوپ در اتوبوس و مستقر شدن در آن، حوالی ساعت 15:30 به سمت کاروان‌سرای دیرگچین به راه افتادیم. این کاروان‌سرا یکی از قدیمی‌ترین (قدمت بنا به زمان ساسانیان برمی­گردد) و بزرگ‌ترین در ایران است در اوایل سال 1401 به ثبت یونسکو رسیده است. محل قرارگیری، در 70 کیلومتری جاده قم به گرمسار است.

نمای برخی بخش های کاروان سرا

ما حدوداً ساعت 17:30 به کاروان‌سرا رسیده و اولین گروهی بودیم که مستقر شدیم و به همین دلیل توانستیم چادرهای خود را در بهترین موقعیت کاروان‌سرا یعنی شمال آن برپا کنیم.  تعداد اعضا 22 بوده و 8 چادر زدیم و در هر چادر دو تا سه نفر بودند. همگی ما اولین تجربه برپایی چادر را داشتیم و سرپرست ابتدا آموزشی راجع به نصب چادرها داده و سپس همگی با کمک او چادر زدیم.

چادرها در میان کاروان سرا

پس از برپایی چادرها، ابتدا معارفه‌ای داشته و تاریخچه کوتاهی راجع به کاروان‌سرا دریافت کردیم و با محیط کاروان‌سرا آشنا شدیم. در هنگام غروب، اولین ستاره­ها در آسمان نمایان شدند. از نظر تاریخی، روزی که برای رصد انتخاب شده بود یکی از بهترین زمان‎های ممکن بود چون هم ماه در کمترین فاز خود بود و ماه دیر طلوع می‌کرد و در طول شب، نور مهتاب را نداشته و ستاره‌های بیشتری را می‌شد دید و هم در زمان بارش شهابی برساوشی بود، هرچند که در زمان اوج بارش نبود اما به ‌راحتی شانس دیدن شهاب در آسمان را داشتیم.

غروب خورشید

تقریباً ساعت نه شب بود که همگی یک جا جمع شدیم که پای صحبت‌های کارشناس بنشینیم. کارشناس با لیزر خود ستاره‌ها و صورت فلکی‌ها را نشان می­داد و داستان اساطیری که پشت نام‌گذاری هر صورت فلکی بود را تعریف می‌کرد. صورت فلکی‌هایی همچون عقرب، دب اکبر، دب اصغر، اِمرأة المُسلسله، مثلث و … را نشان دادند.

آسمان پر ستاره شب

پس از توضیحات، به چادرها برگشتیم و شام خوردیم و سپس توسط مسئول کاروان‌سرا، آقای ملاک، توضیحات جامعی راجع به کاروان‌سرا و پیشینه آن دریافت کردیم. دوستان علاقه‌مند به همراه ایشان از کل کاروان‌سرا بازدید کرده و از توضیحات ایشان بهره‌مند شدند.

نمای کاروان سرا در شب با پس زمینه ای از آسمانی پر از ستاره

پس از بازید تعدادی از دوستان مشغول کباب کردن بلال شدند. بقیه نیز به داستان‌های اساطیری صورت‌های فلکی که توسط کارشناس تعریف می‌شد، گوش می‎کردند. در حدود 2 بامداد با تلسکوپ ستاره‌ها و اجرامی همچون ستاره قطبی، زحل، مشتری، کهکشان آندرومدا و خوشه‌های پروین رصد کردیم و پس از آن مشغول خوردن تنقلات و گفت‌وگو و به تماشای ستارگان و بارش‌های شهابی نشستیم. پس از تماشای طلوع زیبای کویر، همگی کمی استراحت کردند.

طلوع خورشید در کاروان سرا

صبح تقریباً همگی در حدود 8:30 بیدار بوده و پس از جمع‌کردن چادرها و صرف صبحانه، حدود ساعت 9:30 صبح به همراه سرپرست و کارشناس برنامه گشتی در بیرون از کاروان‌سرا زدیم، در کنار دیرگچین کاروان‌سرای دیگری به اسم دیرگلین وجود داشت که سال‌ها بعد از ساختن دیرگچین به علت پر بودن کاروان‌سرا، ساخته شده بود اما ازآنجایی‌که دیوارهای آن گلی بود در طول زمان تخریب شده و تقریباً از بین رفته بود.

عکس دست جمعی اعضا در کاروان سرا

پس از بازدید از دیر گلین، مجدد به کاروان‌سرا برگشته و عکس دسته‌جمعی گرفته و سوار اتوبوس شده و به سمت تهران به راه افتادیم. در نهایت در ساعت 12:30 به جلوی درب دانشگاه رسیده و برنامه به اتمام رسید.

به امید دیدار همه شما عزیزان در برنامه های کوهساران
سرپرست برنامه:زینب سادات ربانی
نویسنده گزارش: فاطمه حسینی
تاریخ برگزاری: 3و4 شهریور 1401

عضویت در خبر نامه

از چه برنامه هایی با خبر شوید؟

آیا می خواهید از انتشار مطالب زیر هم باخبر شوید؟

از چه طریقی با خبر شوید؟

4 + 2 =