بخش پنجم: توضیحات برنامه

راس ساعت 5 همه اعضا در کنار دستگاه ATM بانک گردشگری جمع  شدند و بعد از 15 دقیقه که شامل گرم کردن میشد صعودشروع شد.مسیر کماچال کنار آب انار فروشی از مسیر جاده سلامت جدا میشود و ابتدا پرشیب است ولی بعد شیب اولیه مسیر چالش خاصی ندارد جز اینکه مدتی بعد از شیب اول دوراهی وجود دارد که مسیر زمستانه را از تابستانه جدا میکند مسیر پایینی برای زمستان اصلا مناسب نیست ولی چون برفی نبود ما از این مسیر عبور کردیم. در طول مسیر هر ساعت به انداره 5 الی 10 دقیقه استراحت میکردیم تا اینکه ساعت 9:15 به قله کماچال رسیدیم و بعد از توقف 25 دقیقه ای مسیرمان را به سمت ایستگاه 5 ادامه دادیم ساعت 10:15 به ایستگاه 5 رسیدیم توقفی 20 دقیقه ای انجام دادیم و از انجایی که برآورد شد قبل بسته شدن تله کابین نمی توان به قله رسید اعضای گروه چند دسته شدند. دسته اول که 5 نفر بودند به تصمیم به صعود به قله گرفتند و 2 نفر تصمیم گرفتند با تله کابین به ایستگاه 7 بیایند و از آنجا به گروه ملحق شوند و مابقی از ایستگاه 5 با تله کابین برگشتند.

حرکت ساعت 10:45 دقیقه از ایستگاه 5 آغاز شد. مسیر پیموده شده مسیر جاده نبود بلکه از کنار تیر برق های قدیمی تصمیم به صعود گرفته شد. این مسیر کوتاهتر ولی نسبتا پرشیب میباشد. و  مسیر به دلیل اینکه مسیر گله گوسفندان نیز میباشد ممکن است پاکوب اصلی با مسیر های فرعی اشتباه گرفته شود.  همچنین این مسیر برای فرود در زمستان اصلا مناسب نیست چرا که یخزدگی که مسیر در لایه زیریین برف و روی سنگ ها باعث دشوار شدن فرود میشود. بعد از حدود 1.5 ساعت صعود، گروه به محل تیرها رسید( محل روباه) و بعد از کمی استراحت دوباره گروه یه ادامه مسیر پرداخت.

ادامه مسیر  از یال دست چپی پیموده شد. مسیر انتخابی مسیر صعود زمستانه است چرا که جاده دست راست در زمستان کاملا بسته است. حدود ساعت 1:15 گروه به ایستگاه 7 رسید و بعد از 10 دقیقه استراحت با اضافه شدن 2 نفر دیگر، گروه مسیر را به سمت قله ادامه داد. حدود ساعت 2:10 دقیقه گروه به قله رسید سرعت باد بالای 30 کیلومتر بود و دماوند سفید به طور شفاف از قله دیده میشد. بعد از توقف در جانپناه قله و عکس گرفتن، گروه حدود ساعت 3 به سمت ایستگاه 7 حرکت کرد و برنامه حدود ساعت 5 با رسیدن به ایستگاه 1 پایان یافت.