بخش پنجم: توضیحات برنامه

طبق قرار قبلی بچه‌ها قبل از شروع حرکت جلوی درب ولیعصر دانشگاه جمع شده بودند. پس از آمدن مینی‌بوس و جاگیری بچه‌ها و کوله‌ها ساعت 8 به‌سمت رستم‌آباد حرکت کردیم. همگی سعی کردیم تا مقداری در ماشین استراحت کنیم که برای فردا از انرژی کافی برخوردار باشیم. ساعت ۴:۵۰ به روستای شمامدر ارتفاع ۶۳۰ متر از سطح دریا رسیدیم. خنکای صبح و طراوت خاص هوای شمال باعث شد حسابی خواب از سرمان بپرد. پس از تحویل گرفتن کوله‌ها و قبل از شروع پیمایش گرم کردیم و به شوق صعودی در دل جنگل حرکتمان را از جبه‌ی شرقی به سمت قله‌ی مخروطی شکل سرک آغاز کردیم.در ابتدا مسیر شیب ندارد اما تقریبا از میانه‌‌ی راه شیب متوسطی پیدا می‌کند. یک ساعت پس از شروع حرکت برای نماز توقف کردیم. ادامه‌ی را را پی گرفتیم تا در ساعت ۶:۵۰ برای استراحت و معارفه ایستادیم. درلابلای درختان جنگل و برگ‌های پاییزی‌ای که زیر پاهامان خش‌خش می‌کرد، راه را با لذت تمام طی کردیم. در این میان، درختان ازگیل، بلوط و راش دیده می‌شد. در ساعت۸:۲۰ بالای قله سرک که یکی از چهار قله‌ی زیبای استان گیلان است رسیدیم. از روی قله رودخانه‌ی سپیدرود و قله درفک نمایان بود. پس از گرفتن چند عکس یادگاری مشغول خوردن صبحانه شدیم. ساعت ۹:۰۰ از جبهه‌ی ‌غربی فرود را آغاز کردیم. برای مدتی مسیر از شکل جنگلی خود خارج شد و گرمای هوا بیشتر حس می‌شد. سمت راست در دوردست دریای خزر و سمت چپ تپه‌های پوشیده از درختان کاج چشمانمان را نوازش می‌داد و بچه‌ها از هر فرصتی برای ثبت این نقاشی‌های ناب خداوند استفاده می‌کردند. مسیر فرود برخلاف مسیر صعود تماما پاکوب ندارد. در قسمتی از مسیر از پاکوب خارج شدیم اما مسیریاب باتجربه‌ی گروه ما را به سمت راه اصلی هدایت کرد. ساعت ۱۱:۰۰ پس از ۱۰ دقیقه استراحت مسیر را در جنگل ادامه دادیم. در ساعت ۱۲:۰۰ کنار رودخانه رسیدیم و پس از خوردن ناهار و بازی‌های دسته‌جمعی ساعت ۱۵:۳۰ به‌سمت روستای شمام حرکتمان را ادامه دادیم. ساعت ۱۶:۱۵ به امامزاده‌ طاهر رسیدیم. خستگی راه را با شستن دست و صورتمان و نوشیدن آب معدنی گوارای امامزاده از تن به در کردیم. پس از  سرد کردن و تعویض لباس‌ها ساعت ۴:۴۵ سوار ماشین شدیم و حرکت کردیم. قبل از رسیدن به رودبار سمت چپ جاده آرم جمهوری اسلامی ایران که با درخت‌ها روی تپه طراحی شده مشخص بود. در مسیر برگشت خود را با بازی‌های دسته‌جمعی مثل پانتومیم سرگرم کردیم. ساعت ۲۰:۳۰ برای نماز در قزوین توقف کردیم. نهایتا ۲۳:۱۵ به تهران رسیدیم.