بخش پنجم: توضیحات برنامه

بعد از بارش های پر حجم چند روز آخر، مسیر های کوهنوردی پر از برف بود و انتظار یک برنامه زمستونه خوب رو می کشیدیم. تیم روز جمعه ساعت ۴:۴۵ از تهران به سمت روستای کلون در جاده قدیم چالوس حرکت کرد، جاده کاملا باز بود و در اواخر مسیر مقداری برف پوشیده شده بود.
ساعت ۶:۳۰ به پای صعود رسیدیم و پس از آماده شدن، ساعت ۷ صعودمون رو شروع کردیم، ابتدای مسیر برای رسیدن به یال نیاز هست که از دره ای عبور کرد که گاهی اوقات احتمال خطر در آن وجود دارد، اما امسال وضعیت مناسب بود و ما تونستیم به راحتی خودمون رو به یال برسونیم. بعد از آن برای اینکه تیم بتواند خود را سریع تر به پناهگاه برساند، به صورت ریتم دار حرکت می کرد تا انرژی به صورت بهینه مصرف شود. تا پناهگاه هوا گاهی اوقات به دلیل حجم زیاد برف و نیاز به برف کوبی گرم و گاهی اوقات به خاطر باد سرد میشد. خوشبختانه امروز انتظار هوای کاملا آفتابی داشتیم و این موضوع خودش خیلی به ما برای صعود و مسیریابی کمک‌ کرد تا بتونیم در زمان مناسب خودمون رو به پناهگاه ۳۳۰۰ متری برسانیم. این پناهگاه برای شبمانی مناسب هست و همچنین محل خوبی در زمستان برای فرار از باد و سرمای مسیر هست.

ما ساعت ۹:۴۰ در پناهگاه بودیم و بعد از خوردن صبحانه دوم 🙂 و آماده سازی ساعت ۱۰:۱۵ تیم حرکت خودش را به قله شروع کرد. ما انتظار باد زیادی را برای بعد از پناهگاه داشتیم، به همین دلیل با پوشش کامل از پناهنگاه خارج شدیم، اما باد کم و آفتاب و همچنین برف کوبی باعث شد از گرما، استراحتی بدهیم تا لباس کم کنیم. هرچی بالاتر می رفتیم دما کمتر میشد و گاها به دلیل یخ زدگی روی برف، راه رفتن مشکل تر میشد و اثر کرامپون را به راحتی توی مسیر می‌توانست مشاهده کرد. کم کم نشانه‌های خستگی بین بچه‌ها دیده میشد و سرعت تیم برای حفظ ریتم کمتر و کمتر میشد، تقریبا از ساعت ۱۲  بعد از رسیدن به یال های آخر میشد نمای دماوند، آزاد کوه و توچال را دید و این به تیم انگیزه میداد که به اخرای مسیر نزدیک شده اند و می‌توانند بالاتر مناظر بهتری رو ببینند. حدودا ساعت ۱:۴۰ دقیقه بود که تیم به قله ۴۰۵۰ متری کهار رسید و از آنجا میشد قله ناز،علم کوه و همچنین منطقه تخت سلیمان راه هم دید. بچه ها خوشحال بودن که برای اولین بار در زمستان به این ارتفاع صعود کرده اند و پس از گرفتن عکس قله، به دلیل باد به زیر قله آمدند تا با چادر ناجی کمی استراحت کنند و خود را برای فرود آماده کنند، تا اینجا تیم ۱۸۵۰ متر صعود و ۹.۵ کیلومتر پیمایش کرده بودیم و نیاز بود قوای تیم برای بازگشت، آماده شود. به دلیل یخ زدگی برخی از بخش های مسیر در فرود، کار کمی سخت تر شده بود و باعث میشد بچه ها بیشتر سر بخورند و این روی سرعت فرود ما تاثیر گذاشته بود. در همین مدت تابش آفتاب کمتر و کمتر شد و ابر روی یال بیشتر و بیشتر میشد و هم خطرناک‌ بود هم باعث کاهش دید ما میشد، اما در کنار همه این ها مسیر را بسیار زیبا کرده بود. تقریبا ساعت ۳:۳۰ پناهگاه بودیم و بعد از خوردن نهار نیم ساعته حرکت را شروع کردیم و مسیر طولانی بعد از پناهگاه ساعت ۵:۴۰ به ماشین رسیدیم. تیم در مجموع ۱۸۵۰ متر افزایش و کاهش ارتفاع و ۱۹ کیلومتر پیمایش داشتیم.

1- این قله به بادهای شدید معروف است قبل از عزیمت حتما وضعیت آب وهوا را چک کنید .

2- شرکت در این برنامه مستلزم داشتن استقامت قلبی تنفسی و آمادگی جسمانی بالا می باشد.

3-حتما با فردی باتجربه و وسایل استاندارد صعود کنید در غیر این صورت احتمال سرمازدگی و آسیب وجود دارد .